martes, 5 de mayo de 2009

Un cop a l'aula

Plans individualitzats
Les adaptacions incorporades en la programació ordinària de l’aula i les mesures de suport previstes poden resultar insuficients per atendre adequadament l’alumnat que presenta unes necessitats educatives i personals diferents de les de la resta. En aquests casos cal elaborar un pla individualitzat que reculli el conjunt d’ajudes, suports i adaptacions que puguin necessitar en els diferents moments i contextos escolars. La comissió d’atenció a la diversitat ha de promoure aquest pla, el qual ha de recollir les grans línies de l’atenció que es proporcionarà a l’alumne/a durant un període de temps determinat, i anar-se adaptant d’acord amb el seu progrés.El responsable d’elaborar aquest pla serà el tutor o tutora, que comptarà amb la col·laboració d’aquells professionals que després hi treballaran , com poden ser els altres docents i professionals del centre i dels serveis educatius. El pla serà aprova pel director o directora del centre, amb el vistiplau de la comissió d’atenció a la diversitat.

El pla haurà d’indicar els suports que ha de rebre l’alumne/a per fer efectiva la seva participació en les activitats del centre. Sempre que sigui possible s’han d’utilitzar els suports de què disposa el centre, tant materials com de personal, com són els companys i companyes de l’alumne/a, el professorat i altres personals del centre també, en la mesura de les possibilitats, el pla haurà d’implicar la família, la qual s’haurà de mantenir informada del procés i dels aspectes en què pot col.laborar.
La finalitat d’aquests plans individualitzats ha de ser normalitzar al màxim les activitats escolars de l’alumnat als quals s’apliquen, facilitar la seva inclusió en la comunitat i promoure, entre tot l’alumnat, la dignitat , la solidaritat entre iguals i el respecte a la diferència.


Unitats de suport a l’educació especial

Per tenir una idea més clara de les activitats que s’han de portar a terme a l’aula amb un infant amb síndrome X- Fràgil, és necessari conèixer que els recursos que tot docent té al seu abast i es sol utilitzar els professionals assignats a aquestes unitats han de prioritzar l’elaboració, coordinament amb el professorat del grup ordinari, de materials específics i o adaptats que facilitin la participació d’aquest alumnat en les activitats generals del grup, la concreció d’estratègies per possibilitar la seva participació a l’aula ordinària i l’acompanyament, quan calgui, d’aquests alumnes en les activitats a l’aula ordinària, col·laborant en el procés educatiu de l’alumnat. Així mateix, desenvoluparan activitats específiques, individuals o en grup reduït, quan els alumnes ho requereixin.


El mestre/a ha de:


Ø Utilitzar diferents material de suport i treball en relació als temes que es treballen. Suport visuals (vídeos, diapositives, transparències, llibres, revistes...), observació in situ (sortides, experiments...), suports orals (ràdio, cassette...), materials per manipular, construir, tocar, experimentar...

Ø Ajudar als alumnes a anar autoavaluant els aprenentatges realitzats i les seves dificultats, per tal de detectar els problemes que tenen i intentar resoldre’ls. Donar-los criteris per valorar el que fan, fer-los comparar treballs, veure si els poden millorar...


Ø Anar realitzant una avaluació formativa durant les mateixes activitats.
El fet de ser dues mestres a l’aula afavoreix la possibilitat d’anar observant el que fan els alumnes i d’anar parlant amb ells. Es interessant desplegar una actitud d’observació i sensibilitat pel que estan fent o dient. Aquesta observació permetrà detectar els errors i les dificultats per tal de poder donar ajuts més pertinents. Permet conèixer millorar la zona de desenvolupament potencial de l’alumne i anar ajustant l’ajut, proporcionant-li ajuts mínims per estimular la seva participació i autonomia.
Es podran així anar introduint modificacions i ajustaments específics tant en la programació més amplia com en el desenvolupament “ sobre la marxa” de la pròpia actuació en funció de la informació obtinguda a partir de les actuacions i produccions dels alumnes.

Ø Promoure la utilització i autònoma dels coneixements que aprenen.
Crear espais i activitats a l’aula on els alumnes hagin d’utilitzar, quasi sense ajut o amb molt poc, allò que han après en d’altres situacions potser més acadèmiques i amb més intervenció i direcció per part dels mestres. No tant amb la finalitat d’avaluar, sinó amb la finalitat de que utilitzin els diferents coneixements que van adquirint en situacions diferents, potser més habituals i funcionals. Per exemple, un cop ensenyades les unitats de mesura, haver mesurat objectes, espais...proposar activitats diferents on, sense ajut per part del mestre/a, hagin d’utilitzar sols aquells coneixements ja sigui individualment o en petit grup.

No hay comentarios:

Publicar un comentario